donderdag 7 mei 2009

De weerkoffer

In de loop van het jaar kregen we een aantal opdrachten. Eén opdracht daarvan was het maken van een weerkoffer. De weerkoffer moet geschikt zijn om in de eerste, tweede en derde kleuterklas te kunnen gebruiken, er moet dus gradatie in zitten. Het is de bedoeling dat we de weerkoffer later op stage gebruiken.

Mijn weerkoffer bestaat uit een houten kistje waar oorpronkelijk wijn in zat. Aan de buitenkant van mijn koffer zie je mijn weerkalender. Je ziet duidelijk de dagen van de week met daaronder het passende weerkaartje. Ik maakte verschillende kaartjes met verschillende weertypes erop.


In mijn weerkoffer vind je een regenmeter. Deze bestaat uit hout met daaraan een regenpijp. Onder de regenpijp staat een bekertje met kleurtjes erop. Die kleurtjes vind je ook terug bij de kaartjes die ook bevestigd zijn aan mijn regenmeter. De kaartjes tonen de hoeveelheid regen aan. De kleuters kunnen zo gemakkelijk aflezen hoeveel het heeft geregend.


Daarnaast heb ik ook nog een molen gemaakt om de windsterkte te meten en een windpijl om de windrichting te meten. Je kan ze in de grond vastzetten, omdat ze gemaakt zijn uit hout. Bovendien is het ook zeer mooi om het molentje te zien draaien.


Ik zal mijn weerkoffer in de toekomst zeker nog kunnen gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten